Muistan mitä tein viime vuonna

Kiinteistömedia joulu

Vuosi alkaa olla pulkassa, tosin näillä pääkaupunkiseudun lumilla pulkalla ei taida sittenkään olla käyttöä. Jonkinlainen katsaus päättyvään vuoteen on kuitenkin paikallaan:

Heti vuoden aluksi tammikuussa saimme julki uuden verkkokauppamme, siis palvelun jossa luet tätä artikkelia. Kuten yleensä IT-hankkeissa, alkuperäinen aikataulu petti ja synnytyksessä tarvittiin imukupin lisäksi pihtejä. Mutta kun uusi kauppa saatiin käyttöön, palaute asiakkailta on ollut kiittävää.

Verkkokaupassa konkretisoitui se, mitä sittemmin olemme koko vuoden opetelleet: miten käytämme omaa dataamme entistä fiksummin? Esimerkiksi meillä keskiostoksen hinta on noussut, mutta samalla ostosten määrä on vähentynyt. Se ei johdu verkkokaupasta vaan ihmisten käyttäytymisen muuttumisesta. Onneksi olemme varautuneet ja mukautuneet siihen jo aiemmin: valtaosa kirjaliiketoiminnastamme oli digitaalista jo 2021.

Huhtikuussa tapahtui jotain, mitä ei olisi pitänyt tapahtua. Pitkäaikainen kollegamme Laura menehtyi sairauskohtaukseen töissä. Kesken palaverin. Vain 32-vuotiaana. Olisi mautonta kirjata tähän joitakin latteuksia, että elämänarvot menivät uusiksi. Mutta paneehan se miettimään, moniakin asioita.

Suomen Kiinteistölehden uudistuneen sivuston julkaisimme kesäkuussa. Tällä kertaa kävi toisin kuin yleensä IT-hankkeissa: aikataulu ei pettänyt ja budjetti alittui. Myöskään design- ja IT-kumppanimme Dude ei joutunut terapiaan hankkeen päätteeksi. Uudistus oli vain alkusoittoa pellin alla tehtäville isommille muutoksille, jotka jatkuvat ensi vuonna.

Kiinteistömedia Barcelona

Syyskuussa matkustimme koko henkilöstön voimin Barcelonaan. Tutustuimme sikäläiseen kaupunkisuunnitteluun ja Antoni Gaudín arkkitehtuuriin. Tottakai söimme ja joimme myös hyvin ja pidimme hauskaa — monen koronan peruuttaman pikkujoulun ja henkilöstöjuhlan vastapainoksi.

Kiinteistömedia tapahtumat

Kiinteistöalan tapahtumissa loka–marraskuu on erityisen kiireistä aikaa. Yli 30 tapahtuman lisäksi lanseerasimme suomalaisia sanontoja vääntävän kampanjan. Sen ydinsanoma on: älä ole tyhmä ja säästä tiedosta. Sen hinta on murto-osa hankinnan arvosta. En lakkaa ihmettelemästä hallituksen jäseniä ja isännöitsijöitä, jotka arpovat uskaltavatko he ostaa 40 euron oppaan — joka käsittelee 400 000 euron hintaista energiaremonttia.

Aika paljon tuli siis tehdyksi, vaikka näin vuoden päätteeksi yleensä aina tuntuu siltä, ettei mitään erityistä saanut aikaiseksi.

Joulupukki sentään huomasi sen ja antoi henkilöstöllemme puolitoista päivää vapaata. Kiitän rautaisia kollegojani, ihania asiakkaitamme ja asiantuntevia kumppaneitamme kuluneesta vuodesta. Helmikuussa, kun tilinpäätös on vahvistettu, avaan miten päättyvä vuosi 2022 meni lukujenkin puolesta. Hyvää joulua ja leppoisaa uuttavuotta!

 

Terveisin, / Mvh, / Regards,

– OM

Kirjoittaja on Kiinteistömedia Oy:n toimitusjohtaja.

Samankaltaisia uutisia

Rakentavaa sanottavaa.

Ostoskori
Scroll to Top