Uutuusopas ohjaa oman asunnon ja yhteisten tilojen käytössä

Opas taloyhtiön asukkaalle -kirja pöydällä

Tietyt oman kodin ja yhteisten tilojen käyttöön liittyvät kysymykset askarruttavat taloyhtiössä asuvia vuodesta toiseen. Napakat jokaisen asukkaan ohjeet on nyt koottu uutuuskirjaan Opas taloyhtiön asukkaalle.

Asioista on hyvä muistuttaa

Taloyhtiöissä asuu eri-ikäisiä ja taustoiltaan erilaisia ihmisiä, eikä kodin kunnossapito ole kaikille yhtä luontevaa. Tietyt asiat herättävät asukkaissa kysymyksiä vuodesta toiseen.

– Moni pohtii esimerkiksi sitä, mitkä korjaukset kuuluvat yhtiön ja mitkä heidän itsensä hoidettaviksi. Toisaalta asunnon tiloja ja laitteita ei aina osata käyttää oikein: lattialämmitys saatetaan säästösyistä sulkea, vessanpöntön antaa lorista, lämmityspatterit peittää huonekaluilla ja ilmanvaihtoventtiilit tukkia vedon takia, mainitsee Mika Artesola.

Artesola on vuosien saatossa ollut mukana erilaisten taloyhtiöiden hallituksissa, joten hänellä on vankka tuntuma siihen, millaiset asiat ovat hankalia asukkaille. Artesolan kirjoittama Opas taloyhtiön asukkaalle (Kiinteistömedia Oy) ilmestyi 24.1.2023.

Oppaassa on ohjeita myös taloyhtiön yhteisten tilojen käyttöön. Ohjeita kaivataan, sillä yhteisten tilojen käyttäminen väärin aiheuttaa helposti närää taloyhtiöissä.

– Säännöllisesti on hyvä ohjeistaa etenkin jätteiden lajittelusta, autojen pysäköinnistä ja tavaroiden varastoinnista rappukäytäviin. Kaikille ei aina ole selvää, että pysäköinti pelastustielle on kiellettyä tai että lastenrattaiden säilyttäminen rapussa on paloturvallisuusriski, Artesola mainitsee.

Viestintä auttaa säästämään aikaa ja rahaa

Taloyhtiön hallitus päättää siitä, millaisista asioista taloyhtiö viestii asukkaille. Toimintaohjeiden jakaminen asukkaille on pieni satsaus siihen nähden, että sillä saadaan estettyä turhia, tietämättömyydestä johtuvia vahinkoja. Kun asukkaille viestitään aktiivisesti, nämä osaavat toimia eri tilanteissa oikein ja tarve kysyä toimintaohjeita vähenee.

– Tällöin säästyy hallituksen ja isännöitsijän aikaa muihin tehtäviin. Jokainen tapahtumatta jäänyt vahinko säästää lisäksi isoja summia rahaa, Artesola muistuttaa.

Asukasviestinnässä selkeys ja ytimekkyys ovat valttia. Helppolukuiset ja perustellut viestit toimivat parhaiten. Myös valmiita materiaaleja kannattaa hyödyntää. Opas taloyhtiön asukkaalle on valmis tietopaketti, joka sopii jaettavaksi kaikenkokoisiin taloyhtiöihin. Sen hankinta asukkaille on helppo keino taata, että näillä on riittävät ohjeet oman asunnon ja yhteisten tilojen käyttöön.

– Oppaaseen on koottu tärkeimmät asukkaan muistettavat asiat ja ohjeet tyypillisimpiin ongelmatilanteisiin. Näin asukas voi aina tarkistaa oppaasta, mitä pitää tehdä eri tilanteissa, Artesola toteaa.

Lue lisää Opas taloyhtiön asukkaalle -kirjasta >>

Haluatko tilata oppaan yhtiönne asukkaille? Pyydä tarjous asiakaspalvelustamme >>

Samankaltaisia uutisia

Rakentavaa sanottavaa.

Vieritä ylös
Kysy tuotteistamme tai anna palautetta